Targul de Toamna Produs in BUcovina 19-21 octombrie 2018

Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor la regimul rutier se face direct de către polițistul rutier respectiv polițistul de frontieră ”care sunt obligați să poarte uniforme cu înscrisuri și însemne distinctive”. Este una dintre propunerile de modificare și completare a OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice făcută de deputatul PNL de Suceava Ioan Bălan care alături de colegul său Florin Roman a semnat o inițiativă legislativă ce va intra în dezbaterea Parlamentului. O altă modificare spune că dispozitivele fixe sau mobile destinate măsurării vitezei se vor instala exlusiv pe autovehicule care prezintă înscrisurile și însemnele distinctive ale Poliției Rutiere. Mai mult dispozitivele mobile tip pistol destinate măsurării vitezei se vor utiliza la o distanță maximă de 10 metri de autovehiculele care prezintă înscrisurile și însemnele distinctive ale Poliției Rutiere.

”În forma sa actuală și așa cum este ea interpretată și aplicată OUG 195/2002  este o ordonanță orientată doar către aplicarea de sancțiuni și atât”

Ioan Bălan a declarat că aceste modificări au scopul principal de a readuce OUG195/2002 la menirea sa inițială și anume prevenția accidentelor și dobândirea unui comportament responsabil al conducătorilor auto. ”În forma sa actuală și așa cum este ea interpretată și aplicată OUG 195/2002  este o ordonanță orientată doar către aplicarea de sancțiuni și atât. Or aplicarea de sancțiuni trebuie să fie ultima modalitate în modelarea comportamentului conducătorilor auto. O lege nu poate avea obiectiv fundamental aplicarea de sancțiuni. Este de așteptat interpretarea acestor modificări în sensul în care aceastea vor ”îngreuna” acțiunile de aplicare a sancțiunilor de către lucrătorii de poliție pe motivul că dacă un conducător va vedea autospeciala  Poliției Rutiere inscripționată  corespunzător condusă de un polițist în uniformă acesta va reduce din timp viteza. Considerăm că tocmai prin reducerea vitezei la vederea inscrisurilor Poliției Rutiere conducătorul auto va acorda respectul cuvenit acestei structuri a Poliției Naționale iar scopul legii va fi îndeplinit- reducerea vitezei de circulație în mers și conformarea la regimul legal”, explică Bălan. El a dat ca exemplu macheta care imită o atospecială cu radar pe DN17 în comuna Poiana Stampei arătând că după amplasarea ei nu s-a mai înregistrat nici un accident rutier cu victime în zonă deși porțiunea respectivă de drum este cunoscută la nivel județean ca extrem de periculoasă.

”Astăzi cetățenii percep lucrătorii de poliție rutieră doar ca pe cei care stau după tufiș și aplică sancțiuni”

Bălan a arătat că în prezent aplicarea OUG 195/2002 s-a transformat în vânătoare de contravenienți și aplicare de sanțiuni. ”Mare parte dintre lucrătorii de poliție rutieră sunt constrânși pe linie ierarhică să ”colecteze” în termene bine definite săptămânal sau lunar așa numitele ”norme de amenzi”. Pentru a-și realiza normele de amenzi agenții constatatori utilizează aparate radar fixe sau mobile așa numitele pistoale laser instalate pe autovehicule fără însemnele Poliției Rutiere în zone unde lipsesc indicatoarele sau marcajele rutiere. Mai mult, chiar lucrătorii de poliție constatatori în cele mai multe situații nu poartă așa cum propriul statut îi obligă uniforma de polițist, cu înscrisurile și însemnele respective.  De asemenea, mare parte a autovehiculelor utilizate în constatarea contravențiilor nu poartă înscrisurile și însemnele distinctive. Urmare a acestei stări de fapt lucrătorii Poliției Rutiere se concentrează în cea mai mare parte a acțiunilor lor pe activitățile de constatare și aplicare de sancțiuni și minimizează sau chiar nu întreprind în nici un fel acțiuni de prevenție  a producerii evenimentelor rutiere nedorite. Mai concret supravegherea respectării regulilor stipulate în OUG 195/2002 s-a transformat în fenomenul nedorit al vânătorii de contravenienți și al aplicării de sancțiuni”, a spus parlamentarul liberal. El a mai arătat că în ciuda aplicării sancțiunilor în baza OUG 195/2002 conducătorii auto nu și-au modificat comportamentul iar numărul de accidente înregistrate pe drumurile din România nu au scăzut în mod semnificativ. ”La fel de nedorită este scăderea dramatică a respectului social al cetățenilor în lucrătorul de poliție care nu este văzut așa cum ar fi normal în reprezentantul și apărătorul legii care sprijină conducătorii auto să aibă un comportament legal, adecvat, responsabil. Astăzi cetățenii percep lucrătorii de poliție rutieră doar ca pe cei care stau după tufiș și aplică sancțiuni”, a mai spus Bălan.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Politic
Aeroportul International Stefan cel Mare Suceava
REVINE Suceava
Karls Jobs 2018
ROMFOUR - Transport international de persoane colete - auto pe platforma
Loial Impex Suceava