Bobocii se aşteaptă după terminarea facultăţii să îşi găsească un loc de muncă
Cei mai mulţi dintre bobocii USV au a ales facultatea pentru că le place domeniul şi profesia are căutare pe piaţa muncii; se aşteaptă ca în timpul facultăţii să dobândească competenţe şi cunoştinţe, iar după terminarea facultăţii să îşi găsească un loc de muncă. Sunt concluziile unui studiu efectuat de Centrul de Consiliere şi Orientare în Carieră de la USV.
Studiul a fost realizat în perioada 15 noiembrie – 15 decembrie 2015, pe un eşantionde 574 de studenţi de anul I. Potrivit Centrului de Consiliere şi Orientare în Carieră, acest studiu reprezintă un demers investigativ care îşi propune să ofere conducerii USV informaţiile necesare pentru armonizarea intervenţiilor de orientare academică şi orientare profesională cu procesul educaţional, aducând, astfel, plus de calitate pe două dimensiuni esenţiale ale managementului universitar: promovarea ofertei educaţionale şi practicile educaţionale propriu-zise.
Investigaţia a fost efectuată pe o treime din totalul studenţilor din anul I zi, respectând proporţiile pe facultăţi şi specializări. Profilul motivaţional al studentului de anul I ar putea fi sintetizat astfel: a ales USV datorită apropierii de casă, a calităţii cadrelor didactice şi a prestigiului universităţii, a ales facultatea pentru că îi place domeniul şi profesia are căutare pe piaţa muncii; se aşteaptă ca în timpul facultăţii să dobândească competenţe şi cunoştinţe, iar după terminarea facultăţii să îşi găsească un loc de muncă şi, în cazul în care ar avea probleme de învăţare, s-ar adresa profesorilor şi colegilor, iar dacă ar avea probleme personale, s-ar adresa părinţilor, prietenilor profesorilor şi personalului Centrului de Consiliere şi Orientare în Carieră.
A. Pe dimensiunea promovarea ofertei educaţionale:
– Rezultatele studiului demonstrează importanţa criteriilor în bază cărora studenţii aleg USV: apropierea de casă, calitatea cadrelor didactice şi prestigiul universităţii. Este esenţial ca promovarea ofertei educaţionale să ţină cont de aceste aspecte.
– CCOC propune realizarea anuală a studiului ca resursă de informare în vederea organizării campaniilor de orientare în carieră şi realizării strategiilor de marketing ale universităţii.
B. Pe dimensiunea practici educaţionale:
– În ceea ce priveşte contextul academic formal, devine tot mai important să se ţină cont de aşteptările tot mai realiste ale studenţilor. Aceştia privesc facultatea ca pe un mijloc de a dobândi, în primul rând, competenţe, deprinderi şi cunoştinţe practice, adaptate cerinţelor pieţei muncii şi cunoştinţe teoretice care să le susţină. Cea mai importantă aşteptare a studenţilor este aceea de a dobândi un loc pe muncă, pentru care doresc să fie pregătiţi ca specialişti şi privesc finalitatea studiilor din această perspectivă.
După modelul european al serviciilor centrelor de carieră, autorii studiului propun introducerea unui curs facultativ de Orientare în Carieră şi Orientare Profesională pentru toţi studenţii din anul I ai USV.