Ce trebuie să cunoască consumatorii despre vânzarea online ?
Magazinele din mediul virtual sau comerțul online, au apărut ca o necesitate de vânzare rapidă, de la distanță a produselor comandate în mediul virtual, mai ales pentru produsele vândute în afara spațiilor comerciale – câștigând tot mai mult teren în defavoarea vânzărilor clasice , având avantajul că, de la distanță, consumatorul poate comanda aproape orice produs necesar – sistemul de plată fiind și mai rapid.
În Romania, legislația a transpus de la nivel European Directiva 2011/83/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 octombrie 2011 privind drepturile consumatorilor, luând astfel naștere O.U.G. nr. 34/2014. Conform acestui act normativ ordonanța de urgență se aplică oricărui contract încheiat între un profesionist și un consumator :
– contracte de furnizare a unor servicii de comunicații electronice destinate publicului sau a unor servicii de acces și conectare la rețele publice de comunicații electronice,
– livrarea unor echipamente terminate care au legatură cu furnizarea serviciului,
– contracte de furnizarea a apei, gazelor naturale, energiei electrice sau energiei termice inclusiv de către furnizorii publici – în măsura în care aceste utilități sunt furnizate pe bază contractuală
Avantajul cel mai mare constă în posibilitatea de plată cu cardul, consumatorii români începând să devină din ce în ce mai deschiși atunci când vine vorba de plata cu cardul. Este mult mai comod și rapid. Desigur, există și excepții, așa că trebuie avută în vedere și posibilitatea de plată ramburs. Pe lângă asta, consumatorii sunt asigurați că, vânzatorul le poate oferi confidențialitatea și securitatea de care au nevoie.
Înainte de a lansa opțiunea de plată cu cardul online, consumatorul trebuie să se asigure că magazinul este autorizat ca fiind sigur în ceea ce privește plata cu cardul. Simbolul în forma de lacăt sau cheie care se găsește în partea de sus a browserului este o dovada a acestui fapt.
Consumatorii trebuie să verifice și existența secțiunii termeni și condiții. Orice magazin online trebuie să includă o astfel de secțiune, în care sunt prevăzute o serie de reguli pe care trebuie să le respecte atât Vânzatorul cât și consumatorul, având în vedere că, în dese situații mare parte din deținătorii unui magazin online nu îndeplinesc aceste norme.
Ce trebuie să conțină, pe scurt, această secțiune?
• Datele corecte de identificare ale firmei. În acest sens, trebuie precizată legea referitoare la comerțul electronic, respectiv legea nr. 365/2002, republicată . Informațiile trebuie furnizate în așa manieră încât ele să fie ușor de înțeles pentru clienți/ consumatori. Totodată, aceste date trebuie să poată fi verificate, astfel încât consumatorii să poată avea încredere în magazinul on line.
• Procedura de plasare și finalizare a comenzii. Consumatorii se pot simți nesiguri atunci când vine vorba de plasarea unei comenzi, așa că, Vânzătorul trebuie să se asigure că toate informațiile privitoare la produs, perioada de așteptare, perioada de livrare sunt cât se poate de clare, unii Vânzatori inserând chiar un tutorial video care conține o demonstrație a plasării unei comenzi.
• Politica de returnare a produselor. Orice magazin online trebuie să conțină informații cu privire la acest lucru. Posibilitatea de a returna produse este un drept garantat prin însăși Directiva Europeană, transpusă prin O.U.G. nr. 34/2014 și se aplică tuturor consumatorilor. Astfel , un cl ient poate returna un prod us în cel mult 14 zile – de regulă calenda ristice- socotite de la data cumpărării. Însă, returnarea produsului nu se realizează oarecum, ci îndeplinind o serie de condiții ce trebuie clar stabilite, dar care să nu fie contrare actului normativ European.
Care sunt efectele retragerii ?
– contractul încheiat între profesionist și consumator încetează– profesionistul având obligația de a returna/restitui consumtorului orice suma de bani achitată cu titlul de avans sau suma integrală – folosindu-se aceleași metode de plată pe care le-ar fi folosit sau le-a folosit și consumatorul la achitare avansului sau chiar a sumei integrale.
– consumatorul suporta doar costurile pe care le achită pentru returnarea produsului și, dacă acesta s-a retras din contract în termenul de 14 zile- din motive neimputabile vânzatorului
– consumatorul nu achită nicio taxă suplimentară – dacă se dovedește că, profesionistul nu a oferit în prealabil obligația de informare a consumatorului cu privire la drepturile și obligațiile părților, dar și cu privire la dreptul de retragere și condițiile acesteia
– plățile suplimentare nu pot fi cerute consumatorului dacă, profesionistul nu poate demonstra că, înainte de încheierea contractului la distanța – a negociat explicit cu consumatorul alte costuri decât cele ce decurg din executarea contractului.
toate termenele prevăzute în actul normativ se consideră a fi calculate pe zile calendaristice !
• Responsabilitatea vânzatorului/ consumatorului. Secțiunea de termeni și condiții a magazinului tău online trebuie să includă niște delimitări clare atunci când vine vorba de responsabilitatea pe care trebuie să și-o asume Vânzatorul dar și cea pe care o are Consumatorul . Un exemplu în acest caz este legat de livrarea în bune condiții a produsului care este o responsabilitate atribuită vânzătorului. Ridicarea produselor, în schimb, ține de datoria consumatorului. Pe de alta parte, acest punct al secțiunii trebuie să includă și soluționarea eventualelor probleme sau litigii care pot apărea- fie la livrare , fie în caz de întârziere a livrării produsului.
• Prețul exact al produsului dar și al costurilor de transport, taxe poștale, etc – trebuie de precizat în prealabil, în mod clar fără echivoc
• modalitatea de plată, livrare, executarte – precum și data până la care comerciantul profesionist se angajează să livreze prod usele sau să presteze serviciul , trebuie de precizat în mod clar fără echivoc
• dreptul de retragere al consumatorului , costul aferent returnării produsului – în caz de retragere- trebuie de precizat în prealabil, ca informație dar și în contract, în mod clar fără echivoc
• Garanții. Vânzătorul trebuie să definească clar acest repere și trebuie să precizeze în ce condiții legale oferă garanția- care este data legal doar de producător, deși în unele multe situații aceasta este voluntară. Pentru produsele de folosință îndelungată – cum ar fi aparatele electrocasnice – de regulă Producătorii acordă o garanție de 24 de luni, dar și chiar mai mare. În cazul altor produse, dacă nu este asigurată Garanția dată de Producator – Vânzatorul poate acorda o garanție comercială de 2 ani sau chiar mai mică- în baza comenzii sau facturii de achiziție.
Toate informațiile trebuie oferite în limba română , astfel încat acestea să fie clare –fără a exclude și prezentarea informațiilor în alte limbi.
Avantajele comerțului online pentru consumatori
Conveniența -fiecare produs este la un click distanță de a-l achiziționa, în orice moment. Indiferent de produsul căutat, acestea vor aparea într-un mod foarte organ izat, în funcție de popularitate, proveniență sau calitate.
Timp relative scurt -odată cu e-commere-ul, nu mai este nevoie să intri în trafic, să pierzi timp, să alergi într-un supermarket sau un mall pentru a-ți alege ce dorești. Foarte simplu, în timp ce faci cumpărături , îți poți comanda prin internet, orice produs dorești – la orice oră, indiferent de zi sau noapte, iar produsul va fi livrat, cel mai adesea, direct la ușa, în 1-2 zile.
Comparație – fără să fie nevoie să alergi de la un magazin la altul pentru a alege cel mai bu n produs și de a găsi cât mai multe variante, în e-commerce consumatorul poate compara foarte simplu produsele concurente și să-l aleagă pe cel mai bun.
Review-uri ale clienților -comparativ cu comerțul offline, în mediul online poți afla foarte repede părerea clienților care folosesc deja produsul dorit de tine. Mai mult de cât atât, deoarece concurența este foarte mare, companiile însăsi caută să obțină cât mai multe păreri ale clienților care le consumă produsele, deoarece e cea mai bună demonstrație.
Reduceri și discount-uri -fiecare magazin online așteaptă să îi fie comandate produsele, din acest motiv se fac tot mai multe promoții, oferte și discount-uri. În zi lele speciale, se poate obține o reducere a prețurilor chiar și până la 80% pentru anumite produse. Toți caută să obțină avantaj în fața competiție și să obțină cel mai bun preț, ceea ce, în final, reprezintă avantajul consumatorului.
Avantajele comerului online pentru afaceri
Creșterea bazei de date a clienților – baza de date cu clienți este scopul oricărei afaceri, ind iferent că este vorba de online sau offline. In mediul online, o afacere poate fi accesată de potentiali consumatori din întreaga lume.
Creșterea vânzărilor – deoarece consumatorii au acces în orice moment la magazinul online și din orice colț al lumii, nu doar dintr-o anumită zonă, vânzările, implicit profitul , vor crește.
Necesitatea comerțului electronic
Comerțul electronic este elementul de bază al noii economii, iar internetul reprezintă principalul mediu prin care acesta își face simțită prezența.
În ceea ce privește avantajele utilizării comerțului electronic, acestea pot fi atât al consumatorului cât și al dezvoltării mediului de afaceri .
Avantajele cumpărătorului
– efectuarea rapidă de cumpărături sau alte tranzacții la orice oră, în orice zi;
– căutare rapidă de produse și servicii, cu posibili tăți de comparare a prețurilor și calităților potrivite;
– transport rapid a produselor, mai ales al celor digitale;
– permite participarea clienților la licitații virtuale, unde au loc schimb de idei,
Dezavantaje
Comerțul electronic are și câteva dezavantaje cum ar fi faptul ca internetul nu a ajuns încă să facă parte din viața tuturor, fie datorită lipsei de cunoștințe, fie din lipsa de încredere. Unii pur și simplu refuză să se încreadă în autenticitatea tranzacțiilor online cum este cazul comerțului electronic.
O altă limitare a acestuia este că nu e tocmai potrivit pentru produse perisabile precum alimentele. Oamenii preferă să cumpere aceste produse în mod tradițional în loc să folosească sistemul e-commerce, atât pentru alimente cât și pentru alte lucruri pe care consideră că trebuie să le vadă personal pentru a le cumpăra.