CIAS a emis raportul final de investigație a evenimentului aviatic din data de 4 septembrie 2016, în care a fost implicată aeronava Cessna 150M, înmatriculată HA-SKF
Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a finalizat activitățile de investigație în cazul evenimentului aviatic care a avut loc pe data de 4 septembrie 2016 în zona localității Cheriu din județul Bihor, în care a fost implicată aeronava de tip Cessna 150M, înmatriculată HA-SKF.
Pe data de 4 septembrie 2016, în jurul orei 19:20 LT, o aeronavă de tip Cessna 150M, înregistrată în Ungaria și înmatriculată HA-SKF, a decolat de pe terenul de zbor Ineu din județul Bihor, având la bord două persoane (pilotul și un pasager), pentru efectuarea unui zbor particular în zona CTR Oradea la altitudinea de 2000 ft (600 m).
După aproximativ 30 de minute de zbor, la SE de Oradea, lângă localitatea Cheriu, pilotul a auzit zgomote anormale produse în funcționarea motorului aeronavei, precum și scăderea turației acestuia. A verificat ceilalți parametri ai motorului, fără a observa anomalii. La acționarea manetei de gaze, pilotul a observat că turația nu se modifică.
Pentru că motorul nu mai furniza putere, pilotul a început o coborâre lentă în căutarea unui teren pentru o aterizare de urgență întrucât, în condițiile date, zborul către terenul de zbor Ineu sau Aeroportul Internațional Oradea nu mai era posibil.
La scurt timp, pilotul a observat fum în cabină, moment în care a decis să efectueze aterizarea de urgență. Luând în considerare configurația terenului, precum și obstacolele prezente în zonă, acesta a ales pentru aterizare un teren agricol aflat în partea de est a localității Cheriu din județul Bihor.
Aeronava a luat contact lin cu solul pe roțile principale ale triciclului de aterizare, dar odată cu reducerea vitezei și coborârea roții de bot, în momentul contactului cu solul, aceasta s-a afundat în pământ, iar aeronava a capotat.
Pilotul a decuplat toate contactele și împreună cu pasagerul au părăsit de urgență aeronava. În urma evenimentului, pilotul și pasagerul nu au suferit vătămări corporale.
Cauza producerii accidentului o constituie fisurarea cilindrului nr. 4, iar cauza favorizantă constă în nerespectarea cerințelor programului de întreținere al motorului aeronavei. Comisia de investigație a emis următoarea recomandare privind siguranța: Se recomandă Autorității Naționale de Transporturi – Autoritatea Aeronautică din Ungaria efectuarea unui audit suplimentar organizației care a efectuat inspecțiile pentru această aeronavă (autorizații HU.MF.0100 și HU.MG.0100), în vederea verificării modului în care aceasta efectuează inspecțiile și eliberează certificatele corespunzătoare în urma acestor inspecții (CRS, respectiv Airworthiness Review Certificate).
Informații suplimentare, precum și concluziile comisiei de investigație pot fi vizualizate în Raportul final de investigație, publicat pe website-ul Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile: http://www.cias.gov.ro/images/rapoarte/20160904_RF_HA-SKF_RO.pdf