Concert pascal
MOPAN Suceava

Senatorul PNL de Suceava, Daniel Cadariu, i-a adresat o interpelare ministrului agriculturii, Petre Daea cu privire la problemele pe care le au locuitorii din comuna Rădășeni care dețin titluri de proprietate pentru amenajări piscicole. Daniel Cadariu i-a supus atenției ministrului agriculturii o problemă deosebită cu care se confruntă Primăria și Comisia comunală de fond funciar Rădășeni, împreună cu cetățenii acestei comune care sunt deținători, în baza unor decizii administrative necontestate, a unor acte de proprietate și a unor Hotărâri Judecătorești de menținere a acestora și de punere în posesie pe vechiul amplasament pentru suprafața de 256,78 hectare, terenuri agricole-amenajări piscicole pe raza comunei. Senatorul PNL de Suceava a precizat că în cazul de la Rădășeni, Autoritatea Națională de Restituire a Proprietăților și-a declinat competența în aceste probleme către Agenția Domeniile Statului, însă ambele refuză avizarea documentației prin care terenul să fie trecut din domeniul public în domeniul privat și punerea la dispoziția comisiei locale de fond funciar.
În aceste condiții, Daniel Cadariu i-a solicitat ministrului agriculturii să analizeze această problemă. „Vă solicit să precizați dacă cerințele Primăriei și a Comisiei comunale de fond funciar și a cetățenilor sunt legitime și dacă este real faptul că Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură și ADS refuză avizarea documentației prin care terenul să fie trecut din domeniul public în domeniul privat al statului și punerea ulterioară la dispoziția comisiei locale și care este motivația legală. Nu în ultimul rând, vă solicit să precizați dacă este legală și necesară emiterea unei Hotărâri de Guvern pentru a rezolva această problemă a cetățenilor din comuna Rădășeni, iar dacă răspunsul este afirmativ când va fi promovată o astfel de hotărâre”, a spus senatorul PNL de Suceava în interpelarea adresată ministrului Petre Daea.

Petre Daea: „ADS și-a încetat calitatea de proprietar mandatar al statului cu privire la amenajări piscicole aflate în discuție”

În răspunsul transmis de ministrul agriculturii, acesta precizează că terenurile pe care sunt amplasate amenajări piscicole, precum și alte terenuri aferente amenajărilor piscicole deținute de societăți cu profil piscicol au fost predate de către Agenția Domeniilor Statului (ADS) la Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură (ANPA). „Pentru situația în care au fost stabilite amplasamentele pentru reconstituirea dreptului de proprietate prin sentințe judecătorești, facem precizarea că acestea se pun în aplicare conform dispozițiilor imperative ale prevederilor art.39, alin 1 din HG nr. 890/2005, cu modificările și completările ulterioare, care precizează că reconstituirea dreptului de proprietate se face pe vechile amplasamente, dacă acestea nu au fost atribuite legal altor persoane. Prin urmare, având în vedere dispozițiile art. 555 din Noul Cod, putem concluziona că, prevederile art. II alin 2. din Legea 319/2009 (Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură preia cu titlu gratuit acțiunile pe care Agenția Domeniilor le deține la societățile comerciale cu profil piscicol, terenurile pe care sunt amplasate amenajările piscicole, precum și alte terenuri aferente amenajărilor piscicole deținute de aceasta, în baza unui protocol de predare-preluare aprobat prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale), reglementează expres un nou proprietar în numele statului și anume, ANPA, fiind evident faptul că, prin efectul legii, ADS și-a încetat calitatea de proprietar mandatar al statului cu privire la amenajări piscicole aflate în discuție”, a spus ministrul agriculturii.

Terenurile trebuie transferate din domeniul public în domeniul privat

El a adăugat că deși ADS nu mai deține în patrimoniu amenajări piscicole încă din anul 2009, ANPA nu a putut, până la apariția OUG nr. 85/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență nr. 23/2008 privind pescuitul și acvacultura, să exercite prerogativele dreptului de proprietate asupra terenurilor primite, întrucât aceste aspecte nu apăreau în OUG nr. 23/2008, cu modificările și completările ulterioare. „Având în vedere că terenul în cauză este parte a nr. M.F. 145507 din Anexa nr. 3 la HG nr. 1705/2006 privind aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu modificările ulterioare, conform legislației în vigoare, anterior întocmirii documentației de retrocedare, se impune parcurgerea etapei obligatorii de trecere din domeniul public în domeniul privat al suprafețelor de teren”, a spus ministrul agriculturii.
Acesta a adăugat că potrivit prevederilor Legii nr. 165/2013, la propunerea comisiilor județene de fond funciar, Agenția Națională pentru Restituirea Proprietății și ADS inițiază proiect de hotărâre de Guvern de modificare a regimului juridic al terenului, motiv pentru care comisiile județene de fond funciar sunt obligate să transmită celor două instituții o fundamentare a solicitării, însoțită de mai multe documente, respectiv cererile prin care comisiile locale de fond funciar solicită terenurile respective; dovada de la nivelul fiecărei comisii locale de fond funciar că cetățenii pentru care se solicită terenuri din domeniul public al statului au refuzat în scris propunerile făcute de comisia locală de fond funciar pentru punerea în posesie pe terenuri aflate în rezerva acesteia, în cazul în care comisia are rezervă la dispoziția sa, precum și acte din care să reiasă situația juridică și datele de identificare ale terenului solicitat. La acestea trebuie să se adauge și un tabel centralizator al tuturor persoanelor pentru a căror punere în posesie se solicită terenul, cu indicarea hotărârilor comisiei județene prin care a fost validată întinderea dreptului de proprietate pentru fiecare dintre acestea. De asemenea, având în vedere faptul că cererea pentru atribuirea de teren din domeniul public al statului se face de către comisiile județene , este nevoie ca toate documentele menționate anterior să fie discutate și validate printr-o hotărâre a comisiei județene de fond funciar.
„Rațiunea juridică avută în vedere de legiuitor când a nominalizat expres cele două entități a fost că ANRP centralizează toate inventarierile efectuate în baza art. 6 alin 4 din Legea nr. 165/2013, iar ADS are competențe de predare a terenurilor cu destinație agricolă în materia fondului funciar. În concluzie, având în vedere aceste lucruri se impune să subliniem că singura competență a ADS în asemenea spețe este cea de coinițiator a proeictului de Hotărâre de Guvern alături de ANRP”, a mai spus Petre Daea.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Politic
SAV-COM Suceava
MOPAN Suceava
FACOS Suceava
Edofier Fier Forjat
E.ON - Luna aceasta, factura electronica iti poate aduce premii in fiecare zi
Jidvei - vinuri albe romanesti de calitate
Jidvei - vinuri albe romanesti de calitate
A.I.T.I. Imobiliare Suceava
General Construct - Anunturi angajare
Aeroportul International Stefan cel Mare Suceava
REVINE Suceava
Hornar de Bucovina
Locuri de munca in Romania
ROMFOUR - Transport international de persoane colete - auto pe platforma
Loial Impex Suceava