MOPAN Suceava

Bilantul proceselor impotriva bancilor in 2015

In ceea ce priveste litigiile introduse pe rolul instantelor in anul 2015 putem preciza ca  este anul cu cele mai multe litigii inregistrate impotriva bancilor  din 2010 incoace.

Peste 17.000 de procese sunt introduse impotriva a maxim 5 banci.

Lupta cu bancile a fost in cele mai multe dintre cazuri castigate de catre imprumtatii –consumatori , instanta  pronuntadu-se in aproximativ 85% dintre dosare in sensul admiterii in parte a actiunilor introduse de catre acestia .
Conform portalului instantelor de judecata : portal.just.ro au fost introduse pe rolul instantelor de judecata aproximativ 5000 de dosare avand ca obiect : actiune in constatare clauze abuzive .

Pe primul loc in topul bancilor chemate in judecata este :Volksbank .

Impotriva Volksbank pe rolul instantelor se afla un numar de aproximativ 1580 de dosare dintre care un numar de 921 de dosare fiind introduse in anul 2015.

Prin aceste actiuni imprumutatii Volksbank au solicitat constatarea caracterului abuziv a clauzei ce reglementeaza comisionul de risc si restituirea acestor sume .

In anul 2015 un procent de 70 % dintre acete dosare au fost solutionate pe cale amiabila , prin renuntarea la judecata de catre reclamanti ca urmare a ofertei Volksbank- Banca TRansilvania , oferta ce presupunea restituirea sumelor achitate cu titlu de comission de risc prin scaderea acesteor sume din soldul creditului .

De-a lungul timpului litigiile impotriva Volksbank au fost admise in proportie de 99 %.

Urmatoarea in clasament este PIRAEUS BANK – cu privire la care au fost introduse un numar de 516 dosare in anul 2015, dintr-un total de 670 de dosare .

Procentul de actiuni admise se mentine si in cazul PIRAEUS BANK , in sensul ca aproximativ 85% din actiunile judecata au fost admise in parte

Instantele s-au pronuntat in sensul constatarii caracterului abuziv al comisionul de acordare – acesta avand un procent de 5% dar si in ceea ce priveste caracterul abuziv al articolului referitor la dobanda variabila .

Instantele au constatat abuziva dispozitia contractuala care permite banii sa modifice marja bancii dupa criterii cunoscuute doar de catre aceasta .

Urmeaza Banca OTP BANK cu un numar total de 611 dosare din care introduse in anul 2015 un numar de 430 dosare .

Banc Post – un numar total de 428 dosare din care introduse in anul 2015 un numar de 320 dosare .

BCR – un numar total de 306 dosare din care introduse in anul 2015 un numar de 192 dosare .

Credit Europe Bank – cu un numar de 142 de dosare

Asa cum am mentionat pana la acest moment au fost judecate aproximativ 70% din aceste dosare introduse in anul 2015, 85% dintre acestea au fost solutionate in mod pozitiv cu o admitere in parte a actiunilor introduse .

In analiza conditiilor stabilite de legea consumatorului instantele s-au pronuntat in mod clar cu privire la lipsa negocierilor in sensul aceste indeplinita conditia nenegocierii clauzelor contractuale indicate de imprumutati ca abuzive – concluzionand ca imprumutatii nu au avut posibilitatea reala de a influenta aceste clauze contractuale , fara posibilitatea modificarii acestora .

Simpla cunoastere a existentei acestor clauze neechivaland cu negocierea, avandu-se in vedere si pozitia de inferioritate a consumatorului care intre in activitati cu specific bancar doar ocazional spre deosebire de profesionist.

S-a statuat ca sarcina probei caracterului negoziat ii revine bancii , care trebuis sa faca dovada prin inscrisuri – probe preconstituite –avandu-se in vedere momentul semnarii contractului .

Un alt aspect criticat de instantele de judecata este acela cu privire la criteriile in functie de care o dobanda variabila poate varia .

Majoritatea creditelor incheiate la momentul 2007-2008 aveau ca si criteriu de variabilitate a dobanzii – dobanda de referinta a bancii.

Instantele s-au pronuntat in sensul ca acest criteriu este unul incert , care pune consumatorul intr-o pozitie de inferioritate fiind pus in situatia de a achita a dobanda care variaza dupa bunul palc al bancii.

Cu privire la comisionele de administare sau risc instantele au retinut ca efectiv nu se cunosc activitatile prestate de catre banca in schimbul acestor comisioane , acestea fiind impuse de catre banca pentru acoperirea costurilor pe care aceasta ar trebui sa le suporte pentru efectiva desfasurare a activitati sale principale – de acordare si colectare a creditelor .

Cu privire la aceste comisioane s-a dispus restituirea sumelor achitate cu titlu de comisioane dar si exonerarea pe viitor de plata acestei sume rezultand asadar o rata mai mica de plata pentru imprumutati .

analiza efectuata de av. Andreea Opritescu, membra C.A.COLTUC

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Juridic

Av. Coltuc Marius
Fondator Casa de avocatură Coltuc - www.coltuc.ro
Tel. 0745150894
Partener www.licitatiijuridice.ro

SAV-COM Suceava
MOPAN Suceava
FACOS Suceava
Edofier Fier Forjat
Castiga premii zilnice cu factura electronica din contul E.ON Myline
Jidvei - vinuri albe romanesti de calitate
Jidvei - vinuri albe romanesti de calitate
A.I.T.I. Imobiliare Suceava
General Construct - Anunturi angajare
Aeroportul International Stefan cel Mare Suceava
REVINE Suceava
Hornar de Bucovina
Locuri de munca in Romania
ROMFOUR - Transport international de persoane colete - auto pe platforma
Loial Impex Suceava