Comenzi MOPAN Suceava

Peste 200 de profesori din județul Satu Mare și împrejurimi s-au adunat sâmbătă, 21 mai a.c., la Conferința SuperTeach cu tema ”Profesorul, lider al schimbării”, moderată de Năstaca Pișcoran – inspector școlar pentru limba și literatura română în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Satu Mare – și profesorii SuperTeach Anca Simion și Iulia Moldovan. Dezbaterile în cadrul evenimentului au pornit de la realitatea prezentă, în care provocările la care este supus cadrul didactic sunt foarte diverse. În aceste condiții, Conferința a dorit să răspundă unor întrebări de interes pentru cadrele didactice: cum se poate adapta profesorul situației actuale, a digitalizării accelerate, a creșterii numărului de copii care se confruntă cu probleme emoționale și motivație școlară scăzută, a efectelor pandemiei asupra sistemului de învățământ din România? Ce așteptări au elevii de la profesori și ce poate face profesorul pentru siguranța emoțională a elevilor săi?

Schimbarea, chiar și în bine, aduce disconfort și necunoscut

”Prin SuperTeach, ne dorim să le oferim profesorilor acea cancelarie în care toată lumea este vazută și este valorizată”, a spuns Anca Simion, facilitator Mentalitate Deschisă în Educație, adăugând că ”mentalitatea deschisă este despre a-i vedea pe ceilalți ca parteneri de reușită oriunde ne-am afla, în cancelarie, în clasă, în familie”. La rândul său, Iulia Moldovan, facilitator Mentalitate Deschisă în Educație a punctat: ”Schimbarea, chiar și atunci când este spre bine, vine cu o stare de disconfort. Așadar, dați-vă timp, învățați, luați bunele practici și aplicați-le cu copiii, în clasă”.

Simona Baciu – Fondator Transylvania College și Fondator al Programului Profesori Fericiți pentru România, autor al cărții Profesorul din Tine – a adus în discuție, în contextul temei conferinței, educația pozitivă versus cea tradițională și, implicit, leadership-ul pozitiv: ”Studiile spun ca marii lideri au deprinderi cu care se nasc, în proporție de 30%. Diferența de 70% este formată cu ajutorul nostru, al profesorilor și al părinților”.  Dar cum putem să face leadership pozitiv, cum îi putem inspira pe copii să se bucure in fiec zi de școală? ”În planul fiecărei lecții să introducem starea de bine”, a răspuns Simona Baciu, subliniind că ”noi, alături de părinți, suntem primul model care stă în fața copiilor”.

La rândul său, Daniel David, rector al Universității „Babeș-Bolyai, profesor Aaron T. Beck” de psihologie clinică și psihoterapie (științe cognitive clinice) la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, a punctat ce este

nevoie, din perspectiva sa, să facă profesorii la școală pentru a crește calitatea educației: 1. Să structureze foarte bine conținutul predat 2. Să folosească metode moderne de predare 3. Să creeze contextul adecvat. Astfel, Daniel David a militat pentru creare unui context în care copiii să învețe cu drag, un context bazat pe apreciere și recompensarea comportamentelor bune, nu pe vânarea comportamentelor mai puțin bune și pe pedeapsă:  ”Copiii au acces ușor la cunoaștere, astăzi răspunsul la o întrebare este la un click distanță. De aceea, miza este cum profesorul are rolul de facilitator si mediator între elev și cunoașterea distribuită liber în societate. Cum îl învață să învețe, să selecteze critic informația, să îi învețe să acceseze informația utilă”.

Thea Ionescu – conferențiar universitar la Departamentul de Psihologie, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș – Bolyai, a adăugat că ”este important ca la toate materiile să ținem cont de siguranța emoțională a copiilor. Nu să facem o nouă materie la care să le vorbim copiilor despre emoție, ci să îi lăsăm să se exprime indiferent de materie, să îi învățăm să își gestioneze emoțiile. Dacă elevii văd că ne interesează ca ei să învețe, să crească, interesul lor față de școală va crește și el.”

Ministerul Educației își dorește ca profesorii să lucreze cu elevii, nu cu programa

Prezent pe scena Conferinței SuperTeach Satu Mare, Radu Szekely – consilier al Ministrului educației, a vorbit despre cei patru piloni ai educației: familia, școala, societatea și cadrul instituțional al statului. ”Noi, la minister, nu ne dorim să lucrați cu programa școlară, ci cu elevii, în funcție de nevoile copiilor, și să ii ajutați să se dezvolte. Profesorul trebuie sa fie liderul acestei schimbări, nu o să reușim să facem din hârtii această schimbare. Oricâte note am trimite de la minister, dacă dumneavoastră nu faceți treaba, nu se întâmplă nimic. Important este unde vreți sa vă poziționați – în calitate de lideri, promotori ai schimbării, sau doriți să mai așteptați. Ambele variante sunt perfect legitime, dar pe voi, cei care simțiți că puteți fi lideri ai schimbării, vă așteptăm alături de noi”, a spus consilierul.

Întrebat de profesorii din sală de ce vor fi eliminate tezele și de ce sunt înlocuite semestrele cu modulele, Radu Szekely a răspuns: ”Tezele au fost scoase pentru că nu am mai văzut relevanța lor. Este o evaluare ca orice alt tip de evaluare și dumneavoastră trebuie să aveți libertatea să evaluați cum credeți mai bine. Dacă vreți ca evaluarea sumativă să se facă prin proiect comun sau o dezbatere, aveți această libertate. Noi nu v-am luat un instrument de evaluare, ci v-am deschis posibilitatea de a folosi orice instrument de evaluare doriți. De asemenea, în ceea ce privește module versus semestre, nimic nu va interzice dumneavoastră să vă structurați materia și orarul exact cum credeți de cuviință. Planurile cadru vor fi modificate de anul viitor pentru a menționa numărul de ore minim la o disciplină pe an, nu pe săptămână”.

„Cum vedeți un SuperTeach” – a fost întrebarea unui dascăl din sală. ”Cred că un super profesor este cel care simte că nu lasă niciun copil să cadă”, a răspuns Szekely.

Elevii își doresc profesori comunicativi, pozitivi, care să le explice practic teoria

Prezenți în fața profesorilor în calitate de speakeri, trei elevi sătmăreni au vorbit despre cum văd ei educația, ce ar fi de schimbat și care sunt plusurile și minusurile în relație cu profesorii. ”Mi-ar plăcea să nu existe niciun zid între profesori și elevi, ci să existe o conexiune reală, o comunicare în care profesorul să nu se plaseze, cum o face uneori, ca și cum ar fi împotriva elevului. Dacă există o problemă, ar fi util ca profesorul și elevul să o rezolve împreună”, spune Bogdan Țincă, elev cls a XII-a. La rândul său, Miruna Sabău, elevă în clasa a IV -a, spune că i-ar plăcea să aibă mai multe ore practice: ”Să facem mai multă practică, să mergem în natură și să  vedem lucrurile despre care vorbim la ore”. De asemenea, Vlad Ardelean, elev în clasa a VII-a ar vrea ca la școală să nu se mai pună atât accent pe note, ci mai mult pe procesul de învățare.

Reprezentantul autorităților locale, Viceprimarul Satu Mare, Gheorghe Stan, a prezentat pe scurt eforturile care se fac la nivelul municipalității pentru susținerea unei educații de calitate: ”În ultimii ani s-au făcut eforturi foarte mari pentru reabilitarea unităților de învățământ ca să oferim un climat cât mai bun elevilor noștri. Sperăm să contribuim la creșterea calității învățământului sătmărean”. De asemenea, mesajul Anișoarei Boitor, inspector școlar general, pentru participanții la Conferința SuperTeach Satu Mare a fost motivațional: ”Cred că stă în puterea fiecăruia dintre noi de a face schimbarea în educație, cred în puterea noastră de a contribui la fericirea copiilor și la plăcerea lor de a veni la școală cu bucurie”.

Deoarece educația financiară este una dintre materiile pe care elevii și le-ar dori să le învețe la școală, Crina Domuta, Director BCR Satu Mare, a vorbit despre proiectul ”Școala de Bani”, proiect în care în ultimii 4 ani, a organizat, alături de echipa sa, peste 3000 de ateliere de educație financiară în școli și grădinițe. ”Pe lângă informațiile financiare și a-i învăța pe copii diferența dintre nevoi și dorință, cum să pună deoparte câte puțin în fiecare zi, prin aceste ateliere ne propunem să vă ajutăm să vă apropiați de elevi și de părinți și să construim comunități puternice”, a precizat Crina Domuta.

În cadrul Conferinței SuperTeach Satu Mare, au fost anunțate și următoarele evenimente regionale, dedicate profesorilor:

  • 04 iunie 2022, ora 9.30: Conferința SuperTeach Târgu Jiu, cu tema ”Provocările viitorului în educație”
  • 11 iunie 2022. Ora 9.30: Conferința SuperTeach Craiova, cu tema ”Vreau o școală ca afară”
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Educaţie
SAV-COM Suceava
E.ON - Luna aceasta, factura electronica iti poate aduce premii in fiecare zi
Jidvei - vinuri albe romanesti de calitate
Jidvei - vinuri albe romanesti de calitate
A.I.T.I. Imobiliare Suceava
General Construct - Anunturi angajare
Aeroportul International Stefan cel Mare Suceava
REVINE Suceava
Hornar de Bucovina
Locuri de munca in Romania
ROMFOUR - Transport international de persoane colete - auto pe platforma
Loial Impex Suceava