Concert pascal
MOPAN Suceava

Preşedintele Consiliului Judeţean, Gheorghe Flutur, a dat termen trei luni reprezentanţilor companiei E.ON pentru a soluţiona problemele ridicate de primarii suceveni la întâlnirea care a avut loc luni la iniţiativa sa la Palatul Administrativ din municipiul Suceava. Discuţiile care au durat aproape două ore au fost extrem de critice la adresa furnizorului de energie electrică toţi primarii care au luat cuvântul fără nici o excepţie exprimându-şi nemulţumirea faţă de modul de lucru al E.ON.

Printre problemele ridicate s-au numărat lipsa investiţiilor în extinderea reţelelor de electricitate şi înlocuirea punctelor de transformare, numărul insuficient de echipaje de intervenţie care face ca populaţia să fie afectată în cazul în care apar defecţiuni în alimentarea cu energie electrică, tergiversarea acordării avizelor la proiectele de dezvoltare locală ceea ce conduce la blocaje şi comunicarea deficitară cu clienţii. Trebuie spus că E.ON a fost prezentă la discuţii cu şapte directori în frunte cu directorul Sucursalei Suceava, Ovidiu Strugaru. Flutur a cerut celor de la E.ON să prindă în bugetul companiei pe 2017 sumele de bani necesare pentru extinderea reţelelor de electrice în judeţul Suceava.

Primul primar care a criticat în termeni duri relația cu E.On a fost Viorel Cucu, din Adâncata, care a reclamat, pentru început, că încă din anul 2012 solicită E.On schimbarea unui punct de transformare, având în vedere creşterea numărului de consumatori, însă în fiecare an primeşte acelaşi răspuns „că suntem prinşi în planul de investiţii”, fără a se întâmpla nimic. „Am fost nevoiţi pe acel punct să facem o investiţie de 7,6 miliarde de lei vechi, pe doi ani, şi acum suntem în procedură de achiziţie. Ori noi venim cu toată investiţia, apoi toată lucrarea trece în patrimoniul E.ON. Nu am primit nici măcar un ajutor din partea lor. Să spună că vin şi eu cu 20 – 30%”, a spus primarul din Adâncata. El a adăugat că pentru a putea da în folosinţă reţeaua de canalizare din Adâncata la data de 15 septembrie a.c. a fost nevoit să mai facă o investiţie de 800 de milioane de lei vechi la un alt punct de transformare, şi în acest caz contribuţia E.ON fiind zero. Viorel Cucu a precizat că o altă problemă este toaletarea copacilor din apropierea reţelelor electrice, precizând că aceste lucrări se face doar pe porţiuni „fără a fi duse până la capăt”. El a mai reclamat că din cauza reţelelor electrice foarte vechi se înregistrează foarte multe căderi de tensiune. „Au fost zile când la primărie au fost şi câte 15 căderi de tensiune pe zi”, a spus Viorel Cucu. El a precizat că din câte cunoaşte, din anul 1990 şi până în prezent doar la un singur punct de transformare s-au făcut „ceva îmbunătăţiri, în rest absolut nimic”. Viorel Cucu a spus că în condiţiile în care primăria a fost nevoită să preia şi întreţinerea iluminatului public a propus ca E.ON să dea administraţiilor locale şi iluminatul populaţiei. „Atât a mai rămas. Să mai preluăm şi populaţia. Iar ei să încaseze banii”, a spus primarul din Adâncata. Viorel Cucu a spus că o altă mare problemă este în obţinerea avizelor de la E.ON, subliniind că administraţiile întâmpină greutăţi mari pentru a intra în posesia avizelor favorabile pentru o serie de proiecte pe fonduri europene.
La rândul său, primarul din Dorneşti, Gheorghe Luţa a spus că una dintre cele mai mari probleme este cea a obţinerii avizelor de la E.ON, şi el precizând că nu poate porni alimentarea cu apă a comunei pentru că nu primeşte avizele din partea companiei. „O altă problemă este aceea că am făcut N adrese pentru schimbarea a şase stâlpi. Se duc stâlpii cu totul jos. Când se întrerupe curentul oamenii vin la primărie nu merg la ei. E. ON bagă robotul direct în loc să răspundă la oameni. Cei de la E.ON să spună cu ce ne pot ajuta. Riscăm să pierdem proiecte”, a spus Luţa. El că atunci când a solicitat schimbarea unei reţele vechi de 100 de ani, reprezentanţii companiei E.ON i-au spus „să o schimbăm noi”. Gheorghe Luţa a reclamat şi el că toate investiţiile pentru extinderea reţelelor sunt suportate de consumatori, după care intră gratuit în proprietatea E.ON. „Chiar e stat în stat? Chiar aşa să fin trataţi cu indiferenţă?”, a precizat Luţa.
Primarul din Dorneşti a adăugat că primăriile nu încasează nici măcar chirii pe terenurile pe care sunt amplasaţi stâlpilor de electricitate care ajung în proprietatea E.ON, terenul fiind dat în administrare gratuită. „Le dăm în administrare degeaba. Cine beneficiază de pe urma reţelelor şi a stâlăilor. Noi chiar nu aveam dreptul la nimic? Vindem chiar tot degeaba şi alţii strâng bani”, şi-a exprimat Gheorghe Luţa nemulţumirea faţă de relaţiile cu E.ON.

Și primarul din Câmpulung Moldovenesc, Mihăiţă Negură, a sesizat faptul că în acest municipiu nu există un punct de informare pentru populaţie care să funcţioneze de luni şi până vineri, în condiţiile în care numai în acest municipiu compania are circa 8.000 de clienţi.

Un alt primar care a adus critici vehemente la adresa E.ON a fost şi cel din Dumbrăveni, Ioan Pavăl, acesta arătând în primul rând că legislaţia actuală permite acestei companii „să facă ce vrea”. „Îşi bate joc de noi. Dacă întârziem o zi la plată vin şi ne taie energia. Recent la liceul din Dumbrăveni s-au ars 20 de calculatoare după un şoc de curent şi nu s-a întâmplat nimic”, a spus Pavăl, care a reclamat şi faptul că cei de la E.ON mai au trei echipe pe teren, iar în cazul unor defecţiuni „poţi să aştepţi şi şapte ore pentru remedierea problemelor. „Dacă suntem consumatori şi vânzător haideţi să ne respectăm. Atât timp cât noi plătim de ce să aşteptăm 10 ore o echipă de intervenţie. Nu aveţi decât să vă faceţi echipe de intervenţie mai multe. Aţi trimis oameni în şomaj să aveţi un profit mai mare. Ar trebui să respectaţi consumatorul”, a spus Ian Pavăl, care a sesizat şi faptul în Dumbrăveni mai există transformatoare vechi de circa 50 de ani care nu au fost încă înlocuite. Pavăl a spus atunci când a solicitat schimbarea unui transformator, cei de la E.ON i-au spus că primăria trebuia să plătească 2,4 miliarde de lei vechi, deşi aceasta era obligaţia companiei. El a precizat că legea îi favorizează pe cei de la E.ON în privinţa investiţiilor făcute de consumatorii privaţi şi care trebuie daţi obligatoriu în proprietatea companiei.  „De ce să-i predăm. În contractul de privatizare E.On a avut modernizări de instalaţii, schimbări de transformatoare. Să ştiţi că nu se întâmplă. Şi e mare păcat să stăm toată ziua să dăm telefoane la E.ON, să fim corecţi, să plătim la timp energia”, a declarat Ioan Pavăl. Printre primarii care au criticat relaţia cu E.On se numără şi cei din Poieni Solca, Volovăţ, Fundu Moldovei, Horodnic de Susu sau Todireşti, unii dintre aceştia semnalând faptul că cei de la E. ON nu au făcut nimic pentru consolidarea reală sau înclouirea stâlpilor de medie şi înaltă tensiune care au fost afectaţi de inundaţii.

După ce primarii şi-au prezentat problemele a fost rândul celor de la E.ON să răspundă la criticile formulate de edili. Pentru început, Dorel Maxim, coordonator Acces Reţea din cadrul E.ON Distribuţie, a arătat faptul că pentru extinderea reţelelor de distribuiţie, primăriile trebuie să depună o dicumentaţie la companie, după care se face un studiu de fezabilitate şi urmează să se stabilească ce coparticipare la investiţie va fi din partea E.ON. El a arătat că 10 primării au început aceste demersuri, şi doar cea din Vatra Moldoviţei a depus documentaţia completă. El a spus că primăriile care doresc pot să depună această documentaţie în următoarele două luni, documentaţia fiind plătită de companie.
Aici a fost şi prima intervenţie a preşedintelui CJ Suceava, Gheorghe Flutur, care a spus că înţelege supărările primăarilor, solicitând un ton civilizat în discuţii, dar a adăugat că „de problema aceasta cu studiile de fezabilitate suntem cu toţii sătui”. Flutur a solicitat o prezentare exactă a politicii E.ON în privinţa investiţiilor în extinderea reţelelor. Încercarea de a răspunde din partea lui Dorel Maxim, respectiv „E.ON are toată deschiderea şi are fonduri”, a fost întâmpinată în mod ironic, cu aplauze din partea primarilor, reacţia lui Gheorghe Flutur fiind aceea că „răspunsurile acestea tipice nu mai dau pe nimeni pe spate. Sunt mesaje pe care le auzim în campania electorală şi nu mai merge aşa. Să spunem clar”.
A urmat apoi coorodnatorul centrului de exploatare Suceava a E.On Distribuţie, Ovidiu Strugaru, acesta precizând că pentru judeţul Suceava, pentru anul 2016 sunt aprobate şi finanţate 48 de lucrări investiţii, de 11,6 milioane de lei, în timp ce pentru anul 2017 vor fi realizate 73 de lucrări, în valoare de 28,6 milioane de lei. El a spus că în aceste investiţii sunt incluse multe dintre problemele semnalate de primari, lucrările urmând să se realizeze în mai multe zone ale judeţului şi pentru mai multe tipuri de investiţii, atât pentru exinderea reţelelor, cât şi pentru înlocuirea transformatoarelor. Şi în privinţa echipelor de intervenţie, Strugaru a spus că acestea lucrează în permanenţă, şi că indicatorii de performanţă sunt respectaţi. „Au fost şi la noi reorganizări. În acest condiţii oamenii din Suceava fac eforturi să presteze un serviciu bun şi corect”, a spus Strugaru.


În cuvântul său, șeful administrației județene, preşedintele CJ Suceava, Gheorghe Flutur, a spus că cei de la E.ON au la dispoziţie trei luni pentru a găsi soluţii la problemele semnalate de primari. El a solicitat directorilor E.ON să ţină cont de profilul judeţului Suceava şi să aibă în vedere nevoia de extindere a reţelelor de alimentare cu energie electrică, dar şi de rezolvarea problemelor apărute la stâlpi în urma calamităţilor. Flutur a subliniat că şi problema echipelor de intervenţie trebuie rezolvată, astfel încât lucrările de rebranşare a unor zone la care se înregistrează întreruperi ar trebui să fie mult mai scurt. Gheorghe Flutur a atras atenţia şi asupra faptul că şi în privinţa avizelor pentru primării trebuie găsită o soluţie, în condiţiile în care acestea riscă să piardă fonduri europene. El a mai spus că o altă întâlnire cu reprezentanţii E.ON ar putea avea loc peste trei luni pentru a se vedea dacă problemele semnalate de primari şi-au găsit rezolvarea.
Prezent la şedinţă directorul de vânzări pe Regiunea de Est a E.ON Energie România, Silvia Macedon, a dat asigurări că în următoareale trei luni reprezentanţii E.ON vor fi în permanenţă alături de autorităţile locale sucevene. „Este momentul de la care trebuie să discutăm despre termene de rezolvare. Înţeleg faptul că e momentul ca şi noi să fim lângă dumneavoastră. Eu sunt mândră de echipa cu care lucrez, sunt specialişti, dar trebuie să vină lângă dumneavoastră. Aici am fost un pic deficitari, dar nu va dura mai mult de trei luni să venim şi să discutăm cu dumneavoastră, cu termene de rezolvare a problemelor”, a spus Silvia Macedon. Afirmaţia făcută aceasta a fost completată de Gheorghe Flutur, care a adăugat că „mai rămâne să fim şi noi mândri că suntem clienţii dumneavoastră”.

Termen de trei luni dat de Flutur celor de la E.ON pentru soluţionarea problemelor ridicate de primarii suceveni, 10.0 out of 10 based on 2 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (2 votes cast)
Administraţie
SAV-COM Suceava
MOPAN Suceava
FACOS Suceava
Edofier Fier Forjat
E.ON - Luna aceasta, factura electronica iti poate aduce premii in fiecare zi
Jidvei - vinuri albe romanesti de calitate
Jidvei - vinuri albe romanesti de calitate
A.I.T.I. Imobiliare Suceava
General Construct - Anunturi angajare
Aeroportul International Stefan cel Mare Suceava
REVINE Suceava
Hornar de Bucovina
Locuri de munca in Romania
ROMFOUR - Transport international de persoane colete - auto pe platforma
Loial Impex Suceava