Parisul odată eliberat, Antwerpul recucerit, iar germanii puși pe goană pretutindeni în nord-vestul Europei, tabăra Aliaților a fost cuprinsă de un optimism îmbătător. Cuprins de acest spirit, prudentul (în general) mareșal Montgomery a avansat un plan strategic îndrăzneț, care promitea încheierea războiului înainte de Crăciun.

Planul presupunea un atac puternic spre nord, prin Olanda, pentru depășirea Liniei Siegfried, formidabila linie defensivă de la frontiera germană, și apoi o întoarcere spre est, în direcția Berlinului și a victoriei finale. Nu toți militarii aliați au fost de acord cu acest plan, însă generalul Eisenhower, comandantul suprem, era dispus să încerce planul lui Monty, cel puțin prima lui parte, o operațiune combinată aeropurtată și terestră, de trecere a trupelor dincolo de Rinul inferior, ultima mare barieră de apă care îi mai despărțea de Germania. Operațiunea a purtat denumirea înșelător pastorală „Market Garden”.

În consecință, în dimineața însorită a acelei zile de vară târzie, de pe aerodromurile din tot sudul Angliei, o armada de avioane de transport și de planoare au decolat în direcția Olanda, transportând 20 000 de parașutiști din trei divizii aliate. Misiunea lor era să aștearnă un „covor aeropurtat” în spatele liniilor germane, pe un coridor de peste 100 de kilometri, mergând din nordul liniei de front a Aliaților până în orașul Arnhem, de cealaltă parte a Rinului.

Parașutiștii urmau să cucerească podurile-cheie de pe acest coridor și apoi să le păstreze până la sosirea trupelor Corpului XXX terestru, în drum spre Arnhem. Strategii militari aliați considerau că inamicul care se retrăgea era demoralizat și incapabil să opună o rezistență puternică. Nu au luat în seamă informațiile care indicau o formidabilă concentrare de unități germane exact în zona prin care ar fi trebuit să treacă operațiunea Market Garden.

În cadrul unei ședințe informative, la nivelul cel mai înalt, pentru comandanții care urmau să participe la Operațiunea Market Garden, generalul comandant al Diviziei 1 Aeropurtate britanice a întrebat cât de mult ar fi trebuit să păstreze oamenii lui Arnhemul ca să ajungă Corpul XXX la ei. „Două zile”, i-a răspuns Monty încrezător. „Până atunci vor fi și ei alături de voi.”

În teren, lucrurile s-au desfășurat cu totul diferit. Germanii au întâmpinat parașutarea Diviziei 1 Aeropurtate britanice lângă Arnhem cu o promptitudine și o ferocitate care nu fuseseră anticipate. Un singur batalion de parașutiști britanici a reușit să ajungă în oraș. Restul au fost întâmpinați cu focuri de armă susținute și, până la căderea nopții, s-au camuflat la sol, la vest de oraș. În partea sudică, în timp ce Divizia Blindată de Gardă care deschidea drumul Corpului XXX a pornit la drum, unitățile sale de avangardă au fost prinse într-o ambuscadă, sub tirul mitralierelor de pe tancuri. Coloana s-a oprit cât timp a fost adusă infanteria pentru a-i flanca pe cei căzuți în ambuscadă, precum și buldozerele care au îndepărtat rămășițele vehiculelor.

Tancurile și-au reluat înaintarea, care avea să fie dureros de lentă, cu opriri și porniri repetate. Când a ajuns la Eindhoven, la numai 17 kilometri și jumătate de linia de plecare, Divizia Blindată de Gardă se afla deja cu douăzeci și patru de ore în urma programului.

Parașutiștii din Diviziile Aeropurtate 101 și 82 ale Statelor Unite s-au descurcat remarcabil în cucerirea capetelor de pod care le fuseseră repartizate; dar același lucru se poate spune și despre apărătorii germani, în privința atacării coloanelor aliate care au aglomerat singura șosea spre nord.

În Nijmegen, Corpul XXX a avut nevoie de două zile de lupte grele, inclusiv de un asalt amfibiu executat de Divizia 82, pentru asigurarea podului peste râul Waal. Înaintarea a continuat, însă timpul trecea cu repeziciune.

Un batalion izolat apăra cu disperare capătul nordic al podului din Arnhem, împotriva Diviziei 9 Panzer SS, restul Diviziei 1 Aeropurtate fiind blocată la sol, într-o încercuire care se strângea din ce în ce mai mult, cu spatele la Rin. O încercare de parașutare a unor întăriri a sfârșit dezastruos când tirul antiaerian i-a obligat pe parașutiștii polonezi să sară mai devreme, ajungând pe malul greșit al râului.

Redusă la 2 200 de soldați din cei 10 000 de parașutiști care aterizaseră cu opt zile în urmă, divizia aproape rămăsese fără alimente, muniții și materiale medicale și nu mai putea să îngrijească răniții tot mai numeroși. Montgomery, dându-și seama într-un târziu că, oricât de aproape s-ar fi aflat, Corpul XXX nu putea să ajungă la Arnhem la timp, a dat ordinul de retragere Diviziei 1 Aeropurtate. Pe parcursul nopții, sub un tir intens, supraviețuitorii au fost transportați sau au înotat dincolo de Rin, unde s-au aflat în siguranță.

Operațiunea Market Garden a eșuat lamentabil. Într-un efort măreț, au murit, au fost răniți sau luați prizonieri 17 000 de soldați aliați. Arnhem s-a dovedit a fi, potrivit unei expresii devenite celebră, „un pod prea îndepărtat”. Criticii operațiunii au comparat-o cu Dunkuerque și Dardanele.

Aliații trebuiau să găsească o altă strategie decât cea a atacului unic al lui Monty.

Urma încă un Crăciun de război.

Tot la 17 septembrie:

1630: John Winthrop întemeiază orașul Boston.

1631: Sub comanda regelui Gustav Adolf, protestanții suedezi și saxoni înfrâng trupele Sfântului Imperiu Roman la Breitenfeld.

1787: Este semnată Constituția Statelor Unite ale Americii.

1796: Președintele George Washington prezintă în fața Congresului „Discursul de despărțire”.

1862: Are loc Bătălia de la Antietam, în timpul Războiului Civil American, cea mai sângeroasă zi din istoria Statelor Unite.

 

Geo Alupoae, critic de teatru.

Un pod prea îndepărtat, cea mai mare operațiune aeropurtată a tuturor timpurilor (1944), 10.0 out of 10 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Cultural
SAV-COM Suceava
Jidvei - vinuri albe romanesti de calitate
Jidvei - vinuri albe romanesti de calitate
A.I.T.I. Imobiliare Suceava
General Construct - Anunturi angajare
Aeroportul International Stefan cel Mare Suceava
REVINE Suceava
Hornar de Bucovina
Locuri de munca in Romania
ROMFOUR - Transport international de persoane colete - auto pe platforma
Loial Impex Suceava