Trasee Eminesciene

„Mici crime conjugale” (regia Mariana Cămărășan și Amalia Florina Iorgoiu), „Hin und Her / Încoace și încolo” (regia Alexander Riemenschneider) și „ROavant:garDE” (o piesă radiofonică de Florian von Hoermann, Julia Schulz și Hunor von Horváth) sunt premierele lunii mai pe Scena Digitală. Acestora se adaugă spectacolul experimental „Evanghelie”, de Pippo Delbono, oferit gratuit abonaților platformei.

Una dintre cele mai noi producții ale Naționalului sibian, „Mici crime conjugale”, are la bază textul omonim semnat de apreciatul scriitor Eric-Emmanuel Schmitt și îi aduce pe ecrane pe Diana Fufezan și Adrian Matioc într-un spectacol sensibil și sfâșietor despre adevărurile dureroase ale vieții de cuplu.

MICI CRIME CONJUGALE

De Eric-Emmanuel Schmitt

Un spectacol și un exercițiu cinematografic de: Mariana Cămărășan și Amalia Florina Iorgoiu (regie, scenografie, adaptare, sound / light / video design)

Asistență regie: Sanda Anastasof

Imagine și montaj: Alexandru Condurache

Imagine: Diana Iabrașu

Manager proiect: Claudia Maior

Subtitrarea: Camelia Oană

Distribuția: Diana Fufezan și Adrian Matioc

Sinopsis

Poate supraviețui iubirea? Nu numai după diminuarea impactului inițial al primei întâlnirii, dar chiar și după confruntarea cu timpul, cu iluziile și deziluziile, cu amăgirea și dezamăgirea?

După ce Gilles își pierde memoria în urma unui accident casnic, soția sa, Lisa, îl ajută să redescopere casa, să-și redescopere existența, dar și viața conjugală, pentru ca, eventual, ambii să și-o reconsidere. Problemele de comunicare și diferențele majore de percepție a vieții și a relației lor de cuplu, ce trebuiau lămurite și împărtășite, capătă astfel o nouă anvergură. Tăcerile trebuie să fie înlăturate, iar frustrările scoase la suprafață. Rămâne de văzut ce va rămâne dintr‑o căsnicie atunci când toate cărțile vor fi date pe față…

Eric-Emmanuel Schmitt (n. 1960), prozator și dramaturg, este unul dintre cei mai populari și apreciați scriitori ai momentului ale cărui cărți au făcut și încă fac parte din listele de bestseller-uri din numeroase țări. După ce a absolvit în 1983 cursurile prestigioasei École Normale Supérieure din Paris, a obținut titlul de doctor în filozofie trei ani mai târziu. Debutul său ca dramaturg din 1991 este bine întâmpinat, însă următoarea sa piesă de teatru, „Vizitatorul”, îi va aduce, cu adevărat, recunoașterea unanimă din partea criticii. Începând cu anul 1994 începe să publice constant, pe lângă piese de teatru, romane („Secta Egoiștilor”, „Evanghelia după Pilat”, „Adolf H. Două vieți” etc.), nuvele și proză scurtă (cea mai cunoscută fiind „Oscar și Tanti Roz”). A primit peste 20 de premii și distincții literare, iar în 2011 a fost recompensat de Academia Franceză cu Grand Prix du Théâtre pentru întreaga activitate. Tot în 2001 primește titlul de Chevalier des Arts et des Lettres.

Mariana Cămărășan – „nu reușesc, oricât aș încerca, să duc până la capăt actul sincerității/ amețitor ca mersul pe sârmă, la mare înălțime, fără plasă de siguranță/ reînvăț să trăiesc nemijlocit de cuvânt, de imagine, de semn, de sugestie,/ în afara spațiilor teatrale cu sunete sintetizate și lumini de reflectoare/ în adierea vântului, în fața cerului, pădurilor, apelor, dealurilor și munților/ dar îmi sună în cap replici știute și neștiute din montări trecute și viitoare/ spectacolele mele – casele, iubirile, viețile, visele, minciunile și adevărurile mele”

Amalia Florina Iorgoiu – „Întotdeauna am fost în căutare de cuvinte. Înainte pentru poezii, iar acum și pentru spectacole. Dar cuvintele se nasc din trăiri și imaginație, prin urmare nu fac altceva decât să trăiesc și să visez prin și pentru poeziile mele sau spectacolele pe care le voi face. (…)

Sunt la o răscruce și caut. Nu vreau să mă întorc, dar înainte e ceață. Știu doar că dincolo de ceață sunt eu. Despre asta este teatrul, despre sine și nenumăratele descoperiri, despre limite depășite și surprizele pe care le ai pe drumul ăsta către tine. Despre întrebări. Despre neînțeles ce trebuie înțeles. Personajul. Cât de surprinzătoare pot fi unele acțiuni ale sale (chiar și pentru el, devenindu-i povară) sau lipsa sa de acțiune. Pentru a-l înțelege și cunoaște, cât cauți în tine și dincolo de tine… Și uneori, stând față în față cu un personaj, un necunoscut la început, mă întreb dacă spectatorul ar vrea să-l cunoască, dacă drama lui nu ar fi prea dureroasă pentru el… Nu aș vrea să provoc doar durere ci s-o însoțesc cu puțină compasiune, înțelegere, îngăduință, acceptare, bucurie, iluzie, visare, liniște, tihnă… (…)

Mi-aș dori să pot aduce pe scenă povești care să ne facă pe toți mai buni, care să ne amintească să fim îngăduitori, să acceptăm că suntem diferiți, că fiecare are adevărul lui, credința lui… că toți suntem oameni cu sentimente și ducem cu noi povești. (…)”

„Hin und Her / Încoace și încolo” este invitația pe Scena Digitală din luna mai a Secției Germane TNRS. Adaptare pentru scenă a piesei semnate de Ödön von Horváth, spectacolul regizat de Alexander Riemenschneider propune o critică socială la granița dintre comedie și drama absurdă despre „demonii” birocrației contemporane.

ÎNCOACE ȘI ÎNCOLO

de Ödön von Horváth

REGIA: Alexander Riemenschneider
ASISTENT REGIE ȘI COORDONATOR PROIECT: Fabiola Eidloth
SCENOGRAFIA: David Hohmann
MUZICA: Tobias Vethake
TRADUCEREA DIN LIMBA GERMANĂ: Dan Stoica
PROFESOR DE VORBIRE: Tim Schüler
DISTRIBUȚIE: Daniel Bucher (Ferdinand Havlicek), Daniel Plier (vameșul de pe malul drept), Emőke Boldizsár (fiica vameșului de pe malul drept), Ali Deac (vameșul de pe malul stâng), Valentin Späth (jadarmul), Johanna Adam (Doamna Hanusch), Anca Cipariu (X, șeful guvernului de pe malul drept), Fabiola Petri (Y, șeful guvernului de pe malul stâng), Ștefan Tunsoiu (Schugglitschinski, contrabandist șef)

DURATA APROXIMATIVĂ: 1H 20MIN

„Hin und Her” / „Încoace și încolo” satirizează cu un ascuțit simț critic o temă de actualitate în spațiul european, aceea a granițelor și a situațiilor birocratice absurde în care este plasat omul de rând, de această dată, nu emigrantul ajuns în spațiul european, ci însuși cetățeanul european. Acțiunea spectacolului se petrece pe un pod mic, ridicat peste un râu la fel de mic și care, într-un fel sau altul, leagă două state mici. Spațiul acesta al nimănui, dintre cele două granițe plasate la un capăt și la celălalt al podului, este spațiul în care este prins captiv personajul principal, Havlicek.
Expulzat din țara în care a trăit toată viața și fără drept de a intra în țara unde s-a născut (și într-o situație, și în cealaltă din motive pur birocratice), Havlicek are în față perspectiva de a-și petrece întreaga viață pe pod, pendulând între cele două puncte de trecere a frontierei.
Societatea imaginată de Horváth pare dominată numeric de funcționari, oameni politici și infractori. Mai e loc în tot acest peisaj animat de oameni mici, de iubirea interzisă dintre fiica vameșului de pe malul drept și vameșul de pe celălalt mal? Sau poate doar pentru asta mai e loc? Sau poate doar pentru asta mai e timp?

„Horváth, autorul textului, ne plasează pe toți într-un loc exemplar, populat de personaje exemplare, care au fiecare un ritm foarte alert, se iau foarte în serios, chiar și atunci când situația nu o cere și se fac în felul acesta de rușine, dar poate tocmai din acest motiv par cu toții foarte umani. «Încoace și încolo» este un spectacol în care vorbim despre granițe, această temă mare și de actualitate în spațiul european, dar facem acest lucru dintr-o perspectivă comică. Autorul textului are curajul, la rândul lui, să scrie cu foarte mult umor, chiar dacă acțiunea spectacolului e la limita absurdului. Textul oferă fiecărui actor oportunități de joc, indiferent de mărimea rolului. Împreună am încercat să creionăm cât mai fidel artificialitatea societății actuale, să creăm un happy end care, deși exagerat și utopic în contextul societății noastre, suntem convinși că va fi înțeles ca atare de către public.”
Alexander Riemenschneider, regizor

Spectacol prezentat în limba germană cu traducere în limbile română și engleză

Spectacolul este realizat cu sprijinul Institutului Goethe București

„ROavant:garDE” este un experiment poetic-radiofonic-imagistic inedit, în concepția vizuală a lui Dan Basu și cea muzicală a compozitorilor Marin Grigore și Vlad Robaș. Producția propune un itinerariu poetic prin opera câtorva dintre cei mai reprezentativi scriitori europeni ai secolului trecut ai avangardei literare, precum Charles Baudelaire, Rainer Maria Rilke, Tristan Tzara, Paul Celan, Urmuz, Eugène Ionesco, Gellu Naum, Geo Bogza ori Herta Müller.

*Producția „ROavant:garDE” poate fi vizionată pe Scena Digitală exclusiv pe bază de bilet individual, nefăcând parte din nicio ofertă de abonamente disponibilă.

ROavant:garDE

Creat de Florian von Hoermann, Julia Schulz și Hunor von Horváth

 Univers vizual: Dan Basu

Muzica originală: Marin Grigore și Vlad Robaș

Voci: Daniel Bucher, Daniel Plier, Emőke Boldizsár, Ali Deac, Yannick Becker, Johanna Adam, Anca Cipariu, Fabiola Petri

Cea mai recentă producție a Secției Germane TNRS, „ROavant:garDE”, vă invită la un experiment poetic-radiofonic-imagistic inedit, începând cu luna mai pe Scena Digitală. Creat de Florian von Hoermann, Julia Schulz și Hunor von Horváth, alături de artistul vizual Dan Basu și compozitorii Marin Grigore și Vlad Robaș, conceptul propus de actorii germanofoni ai Naționalului sibian presupune un itinerariu poetic prin opera câtorva dintre cei mai reprezentativi scriitori europeni ai secolului trecut, pionieri, adepți și descendenți ai avangardei literare. Din acest periplu experimental nu lipsesc Charles Baudelaire, Rainer Maria Rilke, Tristan Tzara, Paul Celan, Urmuz, Eugène Ionesco, Gellu Naum, Geo Bogza ori Herta Müller.

* Producția „ROavant:garDE” poate fi vizionată pe Scena Digitală exclusiv pe bază de bilet individual, nefăcând parte din nicio ofertă de abonamente disponibilă.

Pippo Delbono revine în luna mai pe Scena Digitală cu un nou cadou – „Evanghelie / Vangelo”.

Spectacolul „Evanghelie” este ghidat de atmosfera creată de muzica lui Enzo Avitabile. Este plin de nuanțe poetice, dar este și marcant prin dezvăluirea amintirilor artiștilor croați, martori la evenimentele traumatice ale unui război rece care le-a remodelat istoria, locurile și granițele țării lor natale. Aceste granițe au fost zguduite chiar și pe parcursul realizării spectacolului, de sosirea a zece mii de bărbați, femei și copii, în căutarea disperată a unui Pământ al Făgăduinței.

EVANGHELIE

Un spectacol de: Pippo Delbono

Filmare și imagini: Pippo Delbono
Cu participarea – în filmări – Adăpostului pentru Refugiați PIAM, din Asti (Italia)
Soundtrack digital original adaptat pentru orchestră și cor polifonic: Enzo Avitabile
Scenografie: Claude Santerre
Costume: Antonella Cannarozzi
Light Design: Fabio Sajiz
Regie tehnică: Fabio Sajiz
Lumini și video: Orlando Bolognesi
Sunet: Pietro Tirella
Tehnician principal: Gianluca Bolla
Tehnician scenă: Enrico Zucchelli
Costume istorice: Elena Giampaoli
Administrație: Silvia Cassanelli, Alessandra Vinanti
Birou de presă: Silvia Pacciarini
Traducere în engleză: Stefano Guizzi
Ateliere de scenografie și costume: Hrvatsko Narodno Kazaliste – Zagreb (Croația)
Mulţumiri speciale: Fabrice Aragno, Antoine Bataille, Francesca Catricalà, Teatro Nuovo di Mirandola
Cu: Gianluca Ballarè, Bobò, Margherita Clemente, Pippo Delbono, Ilaria Distante, Simone Goggiano, Mario Intruglio, Nelson Lariccia, Gianni Parenti, Alma Prica, Pepe Robledo, Grazia Spinella, Nina Violić, Safi Zakria, Mirta Zečević

Pippo Delbono face experimente teatrale de mult timp, explorând solul fertil dintre sfera publică și cea privată, dintre autobiografie și istorie, modelând opere care sunt recunoscute pe scena internațională prin originalitatea lor. „Evanghelie” reprezintă un pas înainte pe această cale. De-a lungul ultimilor ani, experimentele sale au luat o formă neobișnuită de spectacol muzical: o cercetare a vocii și a cuvintelor, în cadrul căreia Delbono a întâlnit muzicieni precum Enzo Avitabile, Alexander Bălănescu, Petra Magoni, Antoine Bataille. „Evanghelie” este o compoziție corală, concepută inițial ca operă contemporană: a prins contur în Zagreb, interpretată de orchestră, cor, dansatori și actori ai Croatian National Theatre, alături de compania teatrală care lucrează cu Pippo Delbono de mulți ani. Spectacolul „Evanghelie” este ghidat de atmosfera creată de muzica lui Enzo Avitabile. Este plin de nuanțe poetice, dar este și marcant prin dezvăluirea amintirilor artiștilor croați, martori la evenimentele traumatice ale unui război rece care le-a remodelat istoria, locurile și granițele țării lor natale. Aceste granițe au fost zguduite chiar și pe parcursul realizării spectacolului, de sosirea a zece mii de bărbați, femei și copii, în căutarea disperată a unui Pământ al Făgăduinței.

Spectacol prezentat în limba italiană, cu traducere în limbile română şi engleză.
Producători: Emilia Romagna Teatro Fondazione & Hrvatsko Narodno Kazalište- Zagabria
Coproducători: Théâtre Vidy Lausanne, Maison de la Culture d’Amiens – Centre de Création et de Production, Théâtre de Liège.

Scena Digitală este platforma online a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu care oferă spectacole și filme oricând, oriunde și de pe orice device, în condiții de calitate HD a sunetului și a imaginii. Biletele și abonamentele pot fi achiziționate de pe site-urile EntertixmySTAGEiaBilet și Eventbook. Spectacolele cadou oferite de TNRS nu pot fi vizionate pe bază de bilet individual, acestea fiind destinate doar deținătorilor de abonamente!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Cultural
SAV-COM Suceava
A.I.T.I. Imobiliare Suceava
General Construct - Anunturi angajare
Aeroportul International Stefan cel Mare Suceava
REVINE Suceava
Hornar de Bucovina
Locuri de munca in Romania
ROMFOUR - Transport international de persoane colete - auto pe platforma
Loial Impex Suceava