Concert pascal
MOPAN Suceava

Casa Zoller este acum o marcă înregistrată, figurând cu acest statut începând cu data de 31.10.2022, dată de la care visul proprietarei Gianina Poroșnicu de a pune bazele producerii de ciocolată personalizată Zoller, în amintirea industriașului Joseph Zoller, are temei legal.

Proprietara și-a dorit acest lucru din considerente istorice și culturale, fiind influențată și de valoarea arhitecturală pe care o prezintă Casa Zoller, astăzi singurul monument de patrimoniu privat din Iași.

Restaurarea acestei case a parcurs un drum nu tocmai uniform, în perioada anilor 2013-2016, deoarece pentru a finaliza cu succes acest proiect au fost necesare numeroase aprobări, iar etapele de reconstrucție și consolidare au fost complexe și dificile. Astăzi acest imobil este sediul casei de avocatură Gianina-Vera Poroșnicu.

Povestea restaurării a avut un final fericit datorită perseverenței proprietarei actuale și a utilizării fondurilor proprii, aspecte care au dus la menținerea vie a amintirii imobilului realizat în stilul Belle Epoque, fiind amenajata în interior în același stil.

Istoria acestui monument istoric este una fascinantă, întrucât însuși vechiul proprietar era o personalitate marcantă a vremii, consecință a destinului său caracterizat prin triumf și adaptabilitate armonioasă la viața culminată de lux.

Joseph Zoller își pavează trecerea prin istorie odată cu stabilirea sa în Iași în primăvara anului 1901, când, alături de imobilul realizat în stil neoclasic, clădește o fabrică de bomboane care din păcate nu mai există în prezent, cu precizarea că amintirea sa este păstrată vie întrucât proiectul de casă și de fabrică se află în original la Arhivele Naționale.

Caracteristic unei personalități puternice și disciplinată în ceea ce privește antreprenoriatul, Joseph Zoller clădește prin propriile forțe fabrica de bomboane, în această zonă cu un remarcant potențial economic, fără a primi susținere financiară din partea familiei.

Istoria Casei Zoller avea să își schimbe cursul odată cu debutul Primului Război Mondial, moment în care  familia regală și reprezentanții fiecărei instituții se refugiază în Iași. Astfel, pragul casei este pășit de către marchizul Hubert de Belloy de Saint Lienard, șeful misiunii navale franceze în România, personalitate care avea să își stabilească reședința alături de familia sa și familia Zoller.

Relația de prietenie a acestuia cu familia regală a înzestrat Casa Zoller din punct de vedere istoric, datorită vizitelor repetate ale reginei în incinta sa.

Un alt considerent pentru care actuala proprietară a dorit restaurarea casei și înregistrarea mărcii „Casa Zoller-1912”, independent de măreția sa istorică, a constat în finețea arhitecturală aferentă perioadei Belle Epoque care se dorea de către aceasta a fi propăvăduită în rândul iubitorilor de istorie, artă arhitecturală și cultură.

Independent de faptul că numeroase elemente arhitecturale precum ușile sculptate din lemn masiv, picturi armonios integrate în tavan, marchiza de la intrarea principală, s-au prezervat și au fost regăsite figurând ca autentice, restaurarea imobilului a fost rezultatul unui minuțios proces arhitectural și de design interior, design conceput de către doamna Ramona Biciușcă, artist vizual și lector universitar la Facultatea de Arte Vizuale și Design din Iași, alături de domnul arhitect Ionuț Biciușcă, partea de restaurare și de design aflându-se în mâinile acestuia.

Un alt factor cheie care a stat la baza deciziei înregistrării mărcii „Casa Zoller-1912” a fost revelația proprietarei Gianina Poroșnicu, care a vizitat domeniul familiei Vuitton în anul 2021, cu privire la asemănarea istoriei mărcii Louis Vuitton cu cea a Casei Zoller, concordanța fiind vizibilă după cum urmează:

Atât Joseph Zoller cât și Louis Vuitton parcurg drumul succesului de tineri, prin forțe proprii, în locuri străine de tot ceea ce aceștia au trăit până la punctul zero al triumfului lor, astfel că ambii reușesc să se adapteze și să exceleze în Paris, respectiv Iași.

Ambele istorii au protagoniști care, în momentul contactului cu noutatea și adaptabilitatea, nu aveau sprijin financiar, întrucât părinții lui Louis Vuitton au decedat când acesta avea vârsta de 13 ani, iar părinții lui Joseph Zoller nu i-au lăsat acestuia zestre, astfel că faimoasa fabrică de bomboane a fost clădită de la zero.

În mod asemănător, reușitele în materie de business ale acestor puternice personalități au dăinuit în ciuda instabilității economico-sociale, care a dus la călătorii repetate în rândul oamenilor, situație care avea să devină motorul de susținere a creațiilor celor 2. În acea perioada de instabilitate socială, Louis Vuitton a demonstrat existența pozitivului în negativ, fiind creatorul geamantanelor care aveau să însoțească oamenii în căutare de un nou destin. Cu o oarecare afinitate situațională, Joseph Zoller, cunoscutul creator al bomboanelor de ciocolată, avea să fie protagonistul salvator în ceea ce privește găzduirea personalităților marcante din România la Începutul celui de al doilea Război Mondial.

Însumând aceste considerente, înregistrarea ca marcă a „Casei Zoller-1912” s-a dovedit a fi următorul pas logic în materializarea dorinței de a pune din nou pe picioare fabrica de ciocolată a industriașului Joseph, astfel că avocata Gianina-Vera Poroșnicu, solicitantul inițial, alături de doamna Monica Frisch, titular al cabinetului de proprietate industrială din București, au inițiat demersurile acestui proces pe data de 02.02.2022, odată cu primul depozit prin intermediul căruia s-a solicitat instituției abilitate OSIM, înregistrarea mărcii figurative „Casa Zoller-1912” .

Pornind de la definirea mărcii ca și concept, ne dăm seama de faptul că această este de fapt un set distinctiv și consistent de asocieri, emoții și percepții care sunt evocate în mintea consumatorilor când întalnesc un anumit produs, serviciu sau companie, aceste asocieri fiind constituite de-a lungul timpului printr-o combinație de eforturi de marketing, calitatea produselor și experiențe ale clienților și pot avea un impact semnificativ asupra comportamentului, loialității și susținerii consumatorilor.

Necesitatea imperioasă a protejării acestui instrument este inedit evidențiată prin intermediul precedentului istoric, astfel că printre sancțiunile aplicabile celor care contrafăceau marca altora se remarcau tăierea mâinii, pedeapsă instituită prin prisma unui Edict al lui Carol Quintul din anul 1544, precum și sancțiunea corespunzătoare celor care falsificau monede, în contextul contrafacerii mărcilor de pe țesăturile de fir și mătase, consecință a Edictului din 1564 al regelui Carol al IX- lea.

Putem afirma cu încredere că o marcă reprezintă suma totală a reputației și identității unor afaceri și poate fi un instrument puternic pentru construirea încrederii, diferențierii și avantajului competitiv pe piață.

Ușor de spus faptul că la nivel național figurează numeroase fabrici de bomboane, sau așa ziși producători de dulciuri, însă în cazul mărcii înregistrate de către avocata Gianina Poroșnicu, asocierea unei viitoare fabrici de bomboane de ciocolată cu numele industriașului Joseph Zoller, exemplu categoric al producătorilor de ciocolată din România aparținând epocii Belle Epoque, este un fapt mai mult decât inspirat.

În urma depunerii cererii de înregistrare a mărcii, s-au individualizat și categoriile de produse și servicii pe care „Casa Zoller-1912” ca și marcă se încadrează. Conform clasificării de la Nisa, lista de produse și servicii enumeră următoarele, cu titlu exemplificativ :cafea, ceaiuri, cacao și înlocuitori ai acesteia; alimente care conțin cacao ca principal ingredient; alune trase în ciocolată; ciocolată aerată; dulciuri(bomboane); tablete de ciocolată; produse alimentare care conțin ciocolată ca principal ingredient; ciocolată cu alcool; ciocolată cu caramel; produse de cofetărie cu aromă de ciocolată; produse de cofetărie din zahăr cu aromă de ciocolată, etc.

Serviciile aflate în deplină conexiune cu marca, conform clasificării de la Nisa, mai cu seamă clasa 35, au în vedere strângerea la un loc, în beneficiul terților, a unor produse diverse, pentru a permite clienților să le vadă și să le achiziționeze cât mai comod, precum și administrarea afacerilor pentru puncte de vânzare cu ridicata și amănuntul, administrare în materie de activități de marketing, publicitate în mediul online, publicitate și reclamă prin intermediul televiziunii, radioului, poștei.

Conform clasificării de la Vienna, marca „Casa Zoller-1912” figurează în clasele 270501, 070124, 290112.

Culorile revendicate de această marcă sunt albastru, crem și auriu, culori alese nu tocmai întâmplător, deoarece s-au avut în vedere semnificațiile acestor nuanțe, raportat la personalitatea lui Joseph Zoller.

 

Albastrul reprezintă un omagiu pentru bărbăția și sufletul caritabil al industriașului, evidențiator al destinului său pus în slujba socialului, în timp ce culorile crem și auriu denotă noblețe, triumf și opulență.

Alegerea culorilor cu care consumatorii vor asocia marca este un proces foarte important, deoarece aspectul vizual al acesteia trezește instant în mintea acestora un anumit produs sau serviciu.

De aceea marca necesită protejare pe tot parcursul existenței sale, pentru a fi evitată nașterea unor litigii cu diverse obiecte.

Cu titlu de exemplu, litigiul celebru Cadbury vs. Nestle a fost purtat pe tema utilizării de către Cadbury a culorii mov pe interfața ambalajului său de ciocolată. Compania de ciocolată Cadbury, cu sediul în Marea Britanie, a solicitat marca comercială în anul 2004, înregistrându-și dreptul de a folosi culoarea violet, însă rivalul său, Nestle, a susținut că în general culorile nu pot fi marcate practic pentru un avantaj comercial. Respingând recursul celor de la Nestle, judecătorul Colin Birss a declarat în cadrul Înaltei Curți din Londra faptul că dovezile susțin în mod clar constatarea cum că violetul este distinctiv vizavi de de Cadbury pentru ciocolata cu lapte.

O notă generală de final confirmă istoria bogată a mărcilor, istorie care se întinde de mii de ani și reflectă evoluția comunicării și a marketingului, de la hieroglife antice și logo-uri moderne, mărcile jucând un rol important în modelarea culturii și societății noastre, fiind concepte vaste protejate prin diferite mecanisme juridice, astăzi reprezentate cu precădere de Legea 84/1998.

Ca rezultat favorabil al reglementărilor în această materie și al eforturilor susținute de către restauratoare, astăzi Vorbim despre” Casa Zoller-1912” ca marcă, aceasta fiind beneficiară de protecție începând cu data de 02.02.2022, pentru o perioadă de 10 ani, cu posibilitate de reînnoire.

 

Bibliografie:

porosnicugianina.ro

theguardian.com

ateneuiasi.ro

Tratat de Drept al Proprietății Intelectuale, Ioan Macovei

 

Autor: Gucianu Cătălina

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Turism
SAV-COM Suceava
MOPAN Suceava
FACOS Suceava
Edofier Fier Forjat
Castiga premii zilnice cu factura electronica din contul E.ON Myline
Jidvei - vinuri albe romanesti de calitate
Jidvei - vinuri albe romanesti de calitate
A.I.T.I. Imobiliare Suceava
General Construct - Anunturi angajare
Aeroportul International Stefan cel Mare Suceava
REVINE Suceava
Hornar de Bucovina
Locuri de munca in Romania
ROMFOUR - Transport international de persoane colete - auto pe platforma
Loial Impex Suceava