Concert pascal
MOPAN Suceava

Peste 150 de profesori s-au reunit sâmbătă, 11 iunie a.c, la Conferința SuperTeach Craiova, coordonată de profesoara Diana Brătucu – facilitatori de Mentalitate Deschisă în Educație, pentru a discuta despre cum arată școala ideală, ce înseamnă de fapt ”o școală ca afară” și care sunt schimbările cele mai importante ce ar trebui implementate în școlile românești pentru creșterea calității educației.

Pentru Cristina Gheorghe, fondatoarea Institutului de Dezvoltare Personală și co-fondator SuperTeach, o școală ca afară înseamnă ”să ne pese cu adevărat de copii, de cei din jurul nostru și de părinți, să avem o cultură organizațională bazată pe colaborare și să obținem rezultate, însă rezultatele nu înseamnă note. Un rezultat bun nu înseamnă numai olimpici, numai copii cu nota 10, ci înseamnă să vedem progresul copiilor care au dificultăți, copii care nu sunt aplecați spre învățare. Satisfacția părinților, bucuria cu care copiii vin la școală, nivelul de implicare – acestea sunt rezultatele care, din păcate, se măsoară prea puțin la noi în școală. Performanța înseamnă progres”.

Cel mai mult venim la SuperTeach pentru oameni, să ne încărcăm cu energie bună pentru că dincolo de orice altceva, SuperTeach ne oferă îmbrățișări, oameni alături și simțim că putem să transformăm educația din România de jos în sus”, a spus Diana Brătucu, formator SuperTeach și gazdă a evenimentului”Împreună să aducem un strop de bine în educația din România cu gândul la o școală ca afară, o școală în care ne-am dori să lucrăm, să ne educăm copiii sau să ne primim angajații”.

Schimbarea școlii românești trebuie să înceapă de la profesori

Inspectoratul Școlar Județean Dolj a fost reprezentat pe scena din Craiova de către Daniel Ion, Inspector Școala Generală Dolj, care a transmis un îndemn adresat profesorilor prezenți: ”Schimbarea în sistem trebuie să pornească de la noi! Profesorii trebuie să devină agenți ai schimbării și cred că fiecare dintre noi, dacă după fiecare ora de curs sau zi de școală, ne acordăm 30 de minute de reflecție, vom avea multe de învățat”.Elevilor nu trebuie să les fie teamă să ne tragă de mânecă, să ne spună ca n-au înțeles. Această schimbare trebuie să vină de la fiecare dintre noi. Rolul nostru este să fim apropiați de copii și să le fim modele, ca ei să vină de drag la școală. Puterea este la noi”, a mai punctat acesta. ”Ca să fii dascăl, trebuie să iubești copiii, să îți respecți colegii, implicit pe tine și asta înseamnă să ai ținută de dascăl oriunde te-ai afla, indiferent dacă ești în concediu, indiferent în ce moment al zilei sau al anului ar fi”, a completat Alexandrina Năstase, inspector ISJ Dolj.

O școală ca afară înseamnă un spațiu sigur, fără bullying și cu profesori mentori

Și în România putem avea o școală ca afară, dar nu dacă luăm un sistem finlandez și îl introducem la noi, ci dacă păstrăm ce este bun și împrumutăm din alte sisteme ce se potrivește la noi”, a spus Bianca, proaspăt absolventă de liceu.

Întrebată cum arată școala ideală pentru ea, Teodora, elevă clasa a VIII-a, a povestit că ”școala de vis ar avea clase curate, profesori dedicați, care caută mereu să inoveze, să nu rămână doar la metodele clasice de predare, să fie deschiși la educația digitală. Uneori, prezentările și filmulețele sunt mai utile decât o dictare sau o lecție de două pagini pe care nu se uită nimeni când ajunge acasă. Școala de vis ar fi una unde bullying-ul nu ar mai fi o problemă, elevii ar fi mai drăguți, mai uniți, și unde profesorul le-ar fi un prieten, un mentor, mai mult decât cineva de care ne-ar fi teamă că ne dă note mici”. Și Luca, elev clasa a IV-a, a descris cum i-ar plăcea să arate școala lui, spunând că ”în loc de manuale și caiete am avea laptopuri, iar copiii ar fi toți respectuoși unii cu ceilalți”.

Ce înseamnă mentalitatea deschisă versus mentalitatea închisă

Despre diferențele dintre mentalitate deschisă și cea închisă a vorbit pe scena din Craiova Niculina Filat, profesor de religie la Colegiul Național „Iulia Hașdeu” din București, facilitator de mentalitate deschisă: ”În mentalitate închisă, focusul este doar pe obiectivele mele, iar ceilalți sunt niște obiecte, de multe ori chiar niște obstacole. Pe de altă parte, în mentalitate deschisă, îl văd pe celălalt egal, o persoană cu obiective, provocări care contează la fel de mult ca ele mele. În mentalitate deschisă nu renunț la obiectivele mele, le ajustez”. Despre școala ca afară, Niculina Filat a subliniat cât de des ne aflăm în mentalitate închisă: ”Din perspectiva conceptului de mentalitate închisă, vedem că de cele mai multe ori ne autosabotăm și alegem să vedem realitatea deformată. Dacă noi nu avem încredere în noi, cum putem oferi încredere elevilor? Cum putem crea o generație care să iubească România dacă noi ne autosabotăm și spunem că la noi nu se poate?”

Este fantastic să îi vezi pe copii că ridică mâna să iasă la tablă de drag

Maria Gheorghiu, co-fondator Asociația OvidiuRo, a adus pe scena conferinței exemple de bune practici de unde profesorii prezenți la conferință s-au putut inspira. ”Ne-am dat seama că în familiile sărace nu sunt cărți, nici în grădinițe nu sunt cărți noi, așa că am hotărât să lansăm programu l<< Citeste-mi 100 de povești>>. Scopul este ca atunci când termină grădinița, fiecare copil din România să cunoască 100 de povești, acestea reprezentând fundația pe care copiii își pot construi succesul”. Maria Gheorghiu a creat insule de lectură unde copiii se pot bucura de natură și de cărți. ”Natura și cărțile sunt două dintre cele mai importante resurse pentru dezvoltarea celor mici și din păcate nu le folosim destul de mult. Natura este cel mai important mod de a aduce copiii mai aproape de cunoaștere.”

La rândul său, Teodora Simion, director Școala Ciugud și facilitator de Mentalitate Deschisă în Educație, a povestit despre cum se poate să ai o școală ca afară în mediul rural. ”<<Vreau o școală ca afară>> a fost visul comunității noastre la Ciugud. Școala noastră datează din 1930, dar de noi lumea a auzit abia din 2019, când primarul comunei a venit cu o idee de a face o școală în care să abordăm lucrurile altfel. Schimbarea a început când am introdus în clase tehnologia, prin predare cu ajutorul tablelor interactive sau aparate VR. Este fantastic să îi vezi pe copii că ridică mâna să iasă la tablă de drag”. Tot Teodora Simion susține că ”o școală ca afară nu înseamnă doar ziduri curate sau bănci noi, mai înseamnă și o școală în care copiii sunt văzuți și apreciați, nu doar la română și matematică. Profesorii sunt un model pentru copiii lor.

O școală ca afară înseamnă o școală cu folos și cu rost

Anca Nedelcu, prof. univ. dr. la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București, a împărtășit viziunea sa: ”Pentru mine, o școală ca afară înseamnă o școală cu folos și cu rost. Să nu împrumutăm pentru că arată bine dacă nu găsim un rost pentru ceea ce se întâmplă în clasa noastră. Dorim ce credem că nu avem, dar descoperim că de fapt avem. Vrem profesori ca afară, statutul lor profesional, o atitudine comunitară suportivă. Cât despre curriculum, ne dorim să fie mai aerisit, informația să fie mai esențializată”.

La final, Diana Brătucu i-a provocat pe profesorii prezenți la eveniment să își aducă aminte cum s-au simțit după cursul de Mentalitate Deschisă în Educație. Iată ce au răspuns câțiva profesori:

  • ”Acest curs a venit în completarea a ceea ce eu mi-am propus: să îi fac pe copii să lucreze mai bine în echipă. Cursul acesta m-a ajutat să găsesc acele metode prin care să îi determin pe ei să vină unul către celălalt și atunci să se accepte, să lucreze în cadrul echipei mai ușor”.
  • ”Am descoperit că eu nu aș fi pus niciodată relația dintre oameni ca fiind cel mai important lucru care există. Mereu mă axam pe rezultate. Să aibă note foarte bune, să termine materia – la curs am învățat că trebuie creată această relație cu copilul, cu părinții”.
  • ”După curs, am început să sparg lemne cu copiii de la școala unde predam. A dispărut acea relație învățător-elev. Atâta timp cât lor le este bine, și nouă ne este bine lângă ei”.

Despre Asociația SuperTeach

SuperTeach este un proiect inițiat de antreprenori în sprijinul profesorilor și al sistemului de educație preuniversitar.  Misiunea proiectului SuperTeach este ca profesorii să descopere și să dezvolte măreția din fiecare copil. Acest lucru este realizat prin programul „Mentalitatea Deschisă în Educație”, creat de liderul global în schimbare de mentalitate, Arbinger Institute, USA.

Asociația SuperTeach acționează pe 4 direcții:

Conferințe: În cei patru ani de activitate, au avut loc 51 conferințe în marile orașe ale țării sau online. Zeci de speakeri, elite, specialiști în educație și antreprenoriat au inspirat peste 30.000 de profesori și educatori, promovând principii și instrumente ale unei mentalități deschise în educație aplicate la clasă.

Traininguri: 820 de profesori SuperTeach selectați dintre participanții la conferințele SuperTeach au absolvit programul de formare „Mentalitate Deschisă în Educație”, realizat în România de Institutul Dezvoltării Personale. Ne propunem să ajungem la peste 20.000 de profesori absolvenți ai programului.

Comunități: În prezent, SuperTeach dezvoltă comunități locale în 26 județe cu ajutorul celor 51 de facilitatori ai programului MDIE și o Platformă Digitală de conținut educativ pentru toți profesorii interesați să evolueze în spiritul nevoilor societății actuale.

Școli SuperTeach: În octombrie 2021, Școala nr. 28 ”Dan Barbilian” din Constanța a devenit prima instituție de stat din România în care, în următorii 2 ani, va fi implementat un amplu proiect de schimbare de mentalitate. În martie 2022, s-a alăturat în program și Scoala nr. 13 “Stefan cel Mare” din Galati. Proiectul pilot va fi replicat și în alte instituții de învățământ din țară.

Celor 4 co-fondatori ai proiectului – Felix Tătaru (inițiator), Dragoș Anastasiu, Cristina Gheorghe și Alexandru Ghiță – li s-au alăturat încă din primul an (2017) și Felix Pătrășcanu, Andy Szekely si Părintele Constantin Necula. Asociația SuperTeach este rezultatul parteneriatului dintre Romanian Business Leaders (RBL), Institutul Dezvoltării Personale (IDP) și Grupul Educativa.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Educaţie
SAV-COM Suceava
MOPAN Suceava
FACOS Suceava
Edofier Fier Forjat
E.ON - Luna aceasta, factura electronica iti poate aduce premii in fiecare zi
Jidvei - vinuri albe romanesti de calitate
Jidvei - vinuri albe romanesti de calitate
A.I.T.I. Imobiliare Suceava
General Construct - Anunturi angajare
Aeroportul International Stefan cel Mare Suceava
REVINE Suceava
Hornar de Bucovina
Locuri de munca in Romania
ROMFOUR - Transport international de persoane colete - auto pe platforma
Loial Impex Suceava